Kære elev

På denne side kan du finde en lang række praktiske oplysninger, som du skal bruge, når du er igang med din uddannelse på skolen. God fornøjelse.

Sådan gør vi her...

Hvis du kender reglerne, er de nemmere at overholde. Derfor forventer vi, at du læser og kender nedenstående information.

IT information til elever

Det er en forudsætning for at kunne deltage fuldt ud i undervisningen, at du benytter en bærbar computer. Du skal også bruge en computer til at forberede dig, lave opgaver og aflevere opgaver. Du skal bruge computeren hver dag. Dine lærere vil give dig den nødvendige introduktion til programmerne.

Systemkrav til din computer
Nedenfor ser du en liste over, hvad din computer som minimum skal kunne for at fungere problemfrit på vores netværk og køre de programmer, som bruges i undervisningen. Hvis din computer ikke kan det, er den ikke god nok til skolebrug, og du bør anskaffe en anden. Hvis du er i tvivl om din computer er god nok, så spørg i en computerbutik.

  • Minimum 4 Gb RAM (vi anbefaler 4 Gb eller mere)
  • Trådløst netkort
  • Minimum 60 GB HDD (gerne 120Gb eller mere)
  • Processor: Minimum Intel i3 eller tilsvarende.

Du skal ikke købe en Chromebook, da de ikke kan køre de programmer, du skal bruge.

Få rabat på brugte computere via refurb.dk
Skolen har lavet en rabataftale, så alle vores elever kan få rabat på genbrugte it-produkter fra refurb.dk.
For at få rabatten udløst på refurb.dk, skal du bruge en rabatkode, som du kan se på skolens opslagstavler eller ved at henvende dig i receptionen på skolen. Skolen er ikke involveret i elevers køb af it hos refurb.dk, men formidler blot rabatmuligheden

Lånecomputer
Vi opfordrer dig til at medbringe din egen computer, så du efterfølgende kan anvende redskaberne derhjemme. Hvis du ikke kan det, har du mulighed for at låne én computer på skolen mod betaling af depositum på 500 kr som du får tilbage, når du afleverer computeren igen. Lånet er tidsbegrænset.
Alle lånte computere skal afleveres retur til skolen ved afslutning af din uddannelse dog senest ved semestrets afslutning (juni/december). Når du afleverer computeren, får du dit depositum retur (overført til din NEM-konto). Afleveres computeren ikke, skal du erstatte den (3.000 kr.). Du skal henvende dig i receptionen, hvis du har behov for at låne en computer.

Uni-Login
Når du begynder som elev på skolen, får du tildelt et Uni-Login og et password.
Det skal du bruge, når du logger på Intranet, printere, online ordbøger m.m.
Du kan først logge dig på skolens it-stystemer den første dag, du er på skolen.

Vi forventer, at du tjekker skolens Intranet dagligt.

Når du begynder som elev hos os, får du adgang til skolens Intranet på intranet.horsenshfogvuc.dk. Du kan også tilgå Intranettet på denne adresse fra din mobiltelefon.

Via skolens Intranet får du alle vigtige studieinformationer fx. dit skema, dine lektier, eksamens-informationer, aflysninger af timer og dit fravær. Det er også via skolens Intranet, du afleverer opgaver elektronisk (i Ludus) og modtager dokumenter fra dine lærere.

Dine lærere kan sende dig mails og sms-beskeder fra intranettet vedrørende undervisningen, og du kan modtage og sende beskeder til lærere og administration.

Hvis du ikke kommer til undervisningen, kan du angive dit fravær i Ludus (find link i menuen på Intranettet), med en besked om årsagen, så lærere og studievejledere er orienteret om, hvorfor du ikke kommer.

Har du problemer med at komme på skolens Intranet – eller har du glemt dit Uni-login eller brugernavn kan du få hjælp på it-kontoret lok. 1.32

Vejledningen er særligt til nye elever og beskriver hvordan du:

  • kommer på skolens trådløse internet
  • kommer på Intranet (og Ludus)
  • får installeret gratis Office 365
  • få installeret skolens printløsning på egen computer.

Åbn startvejledning til at komme på skolens it-systemer​

Alle elever kan få adgang til skolens printsky fra egen bærbar.
Printskyen giver adgang til at udskrive på de Xerox maskiner, der står på gangene.

Sådan installerer du adgang til skolens printsky

  • Brug vejledningen her
    Sidst i vejledningen finder du en film, der viser hvordan du installerer skolens printer HVHO_PrintSkyElev på din egen computer.

Sådan printer du

  • For at få dit print ud, skal du gå til den printer på gangen, du gerne vil udskrive fra og logge ind på printeren: Tryk på’ Guest’ Log ind med dit Skolemail og password.
  • Der kommer en liste frem, med de print du har sendt. Du kan for hvert enkelt print vælge, om du vil udskrive eller slette det.
  • Log ud af printeren, når du er færdig med at printe

Alle skolens elever kan gratis downloade  licens til Office 365 (Microsoft Office 2016 – dvs. Onedrive, Word, Excel, Powerpoint mv.).
Så vi forventer, at du har Microsoft Office 2016 på din computer. Det er et krav , at du kan sende dine afleveringer i doc eller docx-format.

I denne vejledning kan du se, hvordan du installerer gratis Office365 med dit Uni-Login og password (udleveres ved studiestart).

Din computer SKAL være virusfri!
Der SKAL være et fungerende, opdateret Anti-virus program på din computer. Ellers kan du ikke få adgang til skolens netværk.
Du kan fx hente gratis windows antivirus-program her 

Har du problemer med de it-løsninger skolen stiller til rådighed – netværk, programmer, Intranet (inkl. Ludus) eller lignende – så kan du henvende dig på IT-kontoret.

IT-kontoret i lokale 1.32 er åbent mandag-torsdag kl. 8-15 og fredag kl. 8-14

Praktiske informationer

I det nedenstående finder du praktiske informationer til dit studieliv på skolen.

Du låner bøger af skolen i de forskellige fag. Dine lærere udleverer de bøger, du skal bruge i undervisningen.

Bøgerne skal altid afleveres i receptionen i stue-etagen!
Vi registrerer udlevering og aflevering af bøger elektronisk. Derfor er det meget vigtigt, at du afleverer bøgerne i receptionen, hvor vi kan registrere afleveringen, og du kan få en kvittering for din aflevering.

Du vil blive opkrævet betaling for ikke-afleverede bøger.

Pas godt på vores bøger! Så er der mange, der kan få glæde af dem.

Skolens elever kan gratis benytte parkeringspladsen, men du skal selv registrere din bils nummerplade hos ParkZone, det skal du gøre via skolens Intranet.  Når du stopper på skolen, slettes din registrering automatisk. Parkeringstilladelsen er personlig og må derfor ikke videresælges eller bortgives.

Parkeringstilladelsen gælder til de pladser, der er skiltet med Horsens HF & VUC. Du må ikke parkere på p-pladser, hvor der står “Personale” eller andre firmanavne.
Parkerer du i båse, hvor din registrering ikke gælder,  risikerer du et kontrolgebyr på kr. 750,- Du skal selv henvende dig til ParkZone, hvis du mener du har fået et uretsmæssigt kontrolgebyr.

Det er dit eget ansvar, at der er foretaget korrekt registrering af din bils nummerplade. Der kan ikke gives garanti for ledige båse i parkeringsområdet foran skolen, men der er ekstra P-pladser på hjørnet af Tunøgade og Jyllandsgade bag Mejers Auto. Husk også foretage registrering inden der parkeres der.

 

Efterårsferie den 12. – 20. oktober

Juleferie den 21. december – 1. januar, skolen er lukket

Vinterferie den 8. – 16. februar

Påskeferie den . 4. –  13. april

Store Bededag den 8. maj

Eksamensperiode den 18. maj – 24. juni

Kristi Himmelfartsdag den 21. maj

2. pinsedag den 1. juni

Den 25. juni – Translokation AVU, FVU, OBU

Den 26. juni – Dimission for HF studenter

Sommerferie for alle elever fra den 27. juni – 10. august 2020

Øvrig tilrettelæggelse af dit studie kan du se i dit skema i Intra/Ludus.

Skolens elevskabe står under hovedtrappen i stueetagen.

  • Du kan leje et elevskab i et semester (halvt år), dvs. fra august – december eller fra januar – juni. Henvend dig i receptionen.
  • Prisen for at leje et skab pr. semester/halve år er 50 kr.
  • Du skal selv købe og medbringe en hængelås
  • Du skal tømme skabet ved udgangen af lejeperioden, enten i den sidste uge før jule- eller sommerferie.
  • Tømmer du ikke selv elevskabet, klipper skolen hængelåsen og tømmer skabet. Der ydes ikke kompensation herfor.
  • Leje af elevskabene sker på eget ansvar. Skolen hæfter ikke for tyveri eller skader på ting i skabet.

Som studerende hos Horsens HF & VUC har du mulighed for at få dit studiekort digitalt via din smartphone.

Følg denne vejledning til oprettelse af et Studiz studiekort

Brugervilkår for Studiz app’en

Skolen benytter Safeticket til tilmelding til arrangementer, køb af billetter og betaling til studieture.

Der kan betales med almindelige kreditkort og Dankort. Bekræftelse på bestilling, køb eller indbetaling sendes pr. e-mail.

Klik her for at komme ind på skolens Safeticket

Har du brug for at kende dit gennemsnit?

Resultatet er vejledende og forudsætter, at skemaet er udfyldt korrekt.
Hvis du er i tvivl om resultatet, så kontakt en HF studievejleder

Skolens kantine i stueetagen holder åbent:
Mandag-torsdag klokken 7-14.30 og fredag klokken 7-13
Der kan være andre åbningstider i eksamensperioder.

Du kan se ugens menuplan fra kantinen på forsiden af skolens Intra.

Studiehjælp

Studieværksted

Alle er velkommen på Studieværkstedet i lokale 2.10, der et frivilligt tilbud om lektie- og studiehjælp.

Studieværkstedets åbningstider:
Mandag-torsdag kl. 8 – 21.30
Fredag kl. 8 – 14.

På forsiden af Intra kan du se, hvornår der er lærere og studiestøtte-medarbejdere  i Studieværkstedet.

Åbn Intra

Læse- og skrivevejledning

Du kan få hjælp til at blive en bedre og hurtigere læser og/eller skriver.

Lav en aftale med vores læse- og skrivevejleder Randi Cornett om at mødes, så I kan tale om, hvad du har brug for at blive bedre til.

Send Randi (rc@horsenshfogvuc.dk) en mail med kursistnummer og mobilnummer, så sender hun en sms med forslag til et mødetidspunkt.

Send mail til Randi

Ordblinde-vejledning

Uanset om du lige har fundet ud af, at du er ordblind, eller om du har vidst det længe, så kan du få hjælp af vores ordblindelærere.

Lær at bruge din it-rygsæk – og bliv bedre til at bruge it-værktøj, der hjælper dig som ordblind.

Kontakt studievejleder Lisbeth Clausen i stue-etagen eller via mail (lc@horsenshfogvuc.dk).

Send mail til Lisbeth

Information om eksamen

Find information om skriftlige og mundtlige eksamener på den uddannelse du følger.

Vejledning til dig!